Friday 7 April 2017

WISATA MELAKA 2017 : 01. Hotel Seri Malaysia Melaka


Hotel Seri Malaysia Melaka
Lot PT 12332 
Lebuh Ayer Keroh
75760 Ayer Keroh
Melaka.

Phone : +606-232 8460


Tarikh Penginapan : 3-4 Mac 2017

Bilik : 1 x Superior Room (upgraded to Family Room for FOC), 1 x Family Room

Cuti-cuti Malaysia untuk tahun 2017 bermula dengan negeri Melaka. Once upon a time, antara lokasi peberet aku sekeluarga untuk bersantai.

Lama-kelamaan luput dalam ingatan kerana aku makin menyampah dengan kesesakan trafik terutama oleh kenderaan plate Singapore.

Trip kali ini aku menginap kembali di Seri Malaysia, atau dikenali juga sebagai hotel staf gomen. Dulu, kini dan mungkin selamanya.

Parking lot sentiasa ada 4 wheel drive dengan jata jabatan kerajaan.

Make it short, aku booked 1 x superior room dan 1 x family room melalui Agoda. Total termasuk all those taxes, RM302 untuk semalaman. Later baru realised kami kekurangan satu katil, terlebih ahli rombongan sudaaaaa !

On the spot masa check-in minta upgraded superior room (2 x single bed) kepada family room (1 x queen bed, 1 x single bed).

Yippeeeee ! Family room masih available, dan receptionist bertugas bermurah hati untuk upgrade bilik tanpa kos tambahan.

Tengkiyu ! 


Added value untuk pelanggan Seri Malaysia Melaka, diskaun harga untuk kunjungi tempat2 menarik tertentu sekitar Melaka. Hotel yang lain tidak pasti, kerana aku pun sudah bertahun tidak ke Melaka.


Aku malas nak tepek gambar banyak2 machiam biasa. Review aku berdasarkan citarasa aku yang tak seberapa, dan aku juga bukan jenis yang cerewet sangat pun LoL !

Hotel Seri Malaysia, kat mana2 pun memang hotel yang agak berusia. Termasuklah segala peralatan dan kemudahan. Jadi jangan over-expectation, pasti anda tidak akan kachewa.

Kebersihan bilik aku puas hati, cuma bilik air terlebih uzur. Uzur dari rupa paras, lantai bilik air ada hitam sana dan hitam sini, kesan lumut mengkali. Bilik air pun tiada bath tub tapi bukan masalah besar bagi aku.

Katil pula sudah tidak empuk, bila aku baring seakan tenggelam badan aku yang berkapasiti hampir 90 kg. Tanda2 katil sudah layak ditukar baru oleh pihak management.

Lain-lain hal aku tiada masalah.


Another added value, ada kuih tradisional di setiap bilik untuk tetamu. Bahulu, dodol dan aku tak kenal kuih yang satu lagi. Small and simple, but significant. 


Awal pagi lagi anak-anak aku dah mula merengek nak swimming. Foto ini aku capture seawal jam 7 pagi, masa otw ke coffee house untuk bersarapan.

Pool utama tidak dalam mana, anak2 aku yang berumur 9 dan 10 tahun tak ada masalah nak cecah dasar pool.

Bersih dan terjaga, cuma tiada lifeguard dan lifesaver. Jadi parents kena ada sama masa anak2 swimming.


Makan time - seleksi hidangan untuk breakfast memuaskan. Ada nasi lemak, mee/meehun goreng, roti-rotian serta sedikit kuih muih. Sedap dan mengenyangkan.

Summary berdasarkan citarasa sendiri;

Room : 6.5/10 (urgently need for refurbishment)
Cleanliness : 8.5/10
Pool : 7.5/10
Coffee house : 8/10
Receptionist/Staf : 9/10 (siap payung ke kereta sebab hujan)

Selamat bercuti !

- Ketam Batu -

No comments:

Post a Comment