Tuesday 28 February 2017

WORKING HOLIDAYS TRIP - Concorde Hotel Shah Alam | JANUARY 2017 | 7 Tempat Menarik Di Shah Alam

Aku bahagikan entry kali ini kepada dua bahagian. Pertama pasal penginapan aku di Shah Alam, manakala bahagian ke-2, tempat menarik untuk dikunjungi jika kebetulan kamurang tersadai di Shah Alam !

Part 1: Hotel @ Shah Alam yang owhsem !

Concorde Hotel Shah Alam
3 Jalan Tengku Ampuan Zabedah C9/C
40100 Shah Alam
Selangor.

Phone: +603-5512 2200


WHT - ikut bini out of town. Kali ini ke Concorde Hotel Shah Alam. Kompeni sediakan satu bilik deluxe untuk penginapan staf dan kami add satu lagi bilik kerana nak bagi peluang anak2 bujang menginap sendirian. 

Check-in secara berjemaah ! Tapi bukan jemaah kami !

Sementara bini aku selesaikan urusan chek-in, aku dan hero ke-2 cari parking. Nak open parking boleh, nak berbumbung pun ado !

Check-in amat laju, barang2 semua tinggalkan pada bell boy dan kami bergegas cari bilik sebab event bini aku dah nak mula.

Pilih nak bilik mana.

Deko baru, kali terakhir ke sini a few years back !

Queen untuk mak bapak, 2 single bead di bilik sebelah untuk anak2.

Ada chop SIRIM !

Sejuk ada, nak suam-suam pun boleh !

Zaman belum baligh dulu suka bawa balik buat koleksi.

Masjid Shah Alam, INSOF !

Bandaraya Shah Alam.

Kembali menyelongkar !

Lengkap serba-serbi !

Koling2 anak di bilik sebelah.

Bersih boleh guling2 !

Concorde Hotel Shah Alam antara hotel yang menjadi pilihan jika aku terpaksa menginap di Shah Alam. Lebih-lebih lagi atas urusan kerja. Hotel yang selesa sementara bil ditanggung sepenuhnya oleh kompeni.

Kes malas nak keluar duit sendiri !

Newly renovated, Deluxe and Suite Room !

Boss besar Concorde Shah Alam tulis surat minta maap dengan aku ! 

Mencekik !

Ada dua benda yang aku suka dengan Concorde Shah Alam. Pertama bilik penginapan yang superb, satu lagi bab makan minum juga superb. Kali pertama aku dining kat sini adalah untuk berbuka puasa. Barokah Ramadhan barangkali, terus selera tekak aku ngam dengan air tangan chef depa.

Silakang masuk Sir !

Rambang mata memilih !

Masa aku breakfast, staf  coffee house siap tolong ambilkan susu dan apa yang patut sebab bini aku sedang dukung baby. Memang aku tabik spring depa punya hospitality.

Appetiser ! Ini belum main course !

My peberet !

Selepas isi perut, kena singkirkan pula karbohidrat yang berlebihan. Jom kita ke swimming pool !

Masa swimming ada peristiwa yang sedikit menjengkelkan aku, bukan pasal pool tapi berkaitan pengunjung (nak ngumpat ckit !) Ada satu famili dengan 3 anak kecil mandi-manda. Aku rasa anak2 depa ni ada masalah sikit untuk bersosial. Bila cuba approach bebudak lain, depa macam kasar sikit. Bukan tegur baik2, tapi jenis main tarik2, tarik tangan, tarik rambut ! 

Itu aku tak kisah sangat, biasalah budak2 yang sedang membesar. Cuma yang buat aku terkilan mak pak depa. Ada sekali budak tu tarik tangan budak lain sampai jatuh, kemudian budak yang jatuh itu pukul balik, bukan pukul sangat pun, tepuk bahu je. Tapi apa ke hei ntah tiba2 mak pak budak tu serbu datang dan marah2 budak yang melawan tadi. Eh! anak ko yang mula dulu, pehal ko pi marah anak orang lain.

Mengong !

Swimming sambil tenung Plaza Masalla.

Masa aku kat sini cuma ada seorang mat salleh expat sedang berenang-renang ketepian. Tak lama kemudian penuh dengan kanak2 riang mandi manda.

Towel 3 emchek ! Eh mana depa semua ? Ok towel semua kena ambil di dan pulangkan ke kaunter gymnasium. Keluar lif tingkat 3, ke kanan gymnasium (Kilos Fitness Center) manakala ke kiri adalah swimming pool.

Belah kiri kolam dewasa, belah kanan kolam kanak-kanak.

Lengkap dengan Musolla. Lepas solat boleh sambung riadah.

Tak ada benda sangat aku nak cerita sebab aktiviti kami agak terhad. Bini aku sibuk dengan event manakala aku cuma temankan anak2 dibilik, makan dan swimming.

Overall aku tetap enjoy menginap di Concorde Shah Alam. Tidak banyak aktiviti tapi sesuai untuk aku beristirehat lupakan soal kerja kejap.

Part 2: 7 Tempat Menarik @ Shah Alam

Info ini hasil carian aku di Google, bukan pengalaman sendiri harap mak long !

Muzium Sultan Alam Shah @ Muzium Negeri Selangor - Dinamakan sempena nama Sultan Selangor yang ke-7, Sultan Hisamuddin Alam Shah. Kurang lebih 4000 artifak berkaitan warisan negeri Selangor dipamerkan di sini.

Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah @ Masjid Negeri Selangor - Kapasiti memuatkan kira-kira 24,000 jemaah pada satu-satu masa. Dilengkapi 4 menara dengan ketinggian 142.3 meter dan dikatakan antara yang tertinggi di dunia.

Kompleks Taman Seni Islam - Galeri yang menyimpan segala jenis informasi berkaitan penyebaran agama suci, Islam.

Skytrex Adventure @ Taman Botani Negara Shah - Sesuai untuk mereka yang berminat dengan aktiviti lasak. Jika tak minat pun, boleh jalan-jalan sedut udara segar di hutan rimba Shah Alam. Lanjut Skytrex Adventure Shah Alam

i-City Malaysia - Nak tengok lampu warna-warni di waktu malam, nak main air, nak berlibur maka i-City adalah tempatnya. Lanjut i-City

Taman Tasik Shah Alam - Terletak disepanjang Jalan Dato Menteri dan Jalan Persiaran Masjid. Pada hujung minggu biasanya padat dengan penduduk setempat dan luar yang datang untuk beriadah.

Wet World Water Park Shah Alam - Sebelum wujudnya Water World i-City, WWWP Shah Alam adalah taman tema air paling utama di Shah Alam. Lazimnya sesak di hujung minggu dan cuti umum. Lanjut Wet World Shah Alam

- Ketam Batu -

1 comment: