Thursday 10 November 2016

TRIP IPOH MALI (NOVEMBER 2016) - 02 : LuNCH @ aYaM PeNYeTZ iPoH PaRaDe

Ipoh Parade

Masih lagi kisah aku sekeluarga di Ipoh Parade.

Menyelamatkan Ipoh Parade bagi aku adalah pawagam, kbox karaoke dan pusat hiburan keluarga. Walau pusat hiburan keluarga pun tak berapa nak happening, boleh lah dari langsung tak ada.

Lepas aku, anak dan isteri layan 9D Cinema kami cari tempat untuk isi perut. Malas nak keluar dari Ipoh Parade, kami tuju food court yang cuma bertentangan dengan pusat hiburan tersebut.

Terbahagi kepada dua section, halal dan non-halal ! Ipoh Mali maa !

Sah-sah aku terjah halal section kan walau dalam hati ada juga keinginan nak tinjau apa yang ada di non-halal section. 

Pilihan makanan agak ok juga. Ada kiosk nasi ayam, menu siam, ayam penyet, claypot dan beberapa lagi yang aku tak berapa nak ingat. Kiosk minuman semestinya wajib ada.

Kebanyakan handler kiosk tersebut diimport khusus dari Bangladesh ! Especially kalau owner Melayu. Owner Chinese nampaknya masih senang menjalankan sendiri urusan kiosk mereka.

Melayu kan suka berlagak boss ! Berlagak je pun hatta duit di poket cuma seciput !

Anak aku melilau cari menu peberet dia iaitu nasi lemak ayam tapi nan hado. Tiada yang jual nak !

Paling dekat menu ayam penyet, gambar dia hampir nak sama dengan nasi lemak pada pandangan mata anak aku. Jadi dia decide nak makan ayam penyet.

Nama kiosk tersebut adalah Ayam Penyetz dengan huruf Z di belakang ! Urban le kut bunyi dia kalau letak huruf Z cam gitu !

Operator dia fullamak badan montok bontot bulat mekap setepek kat muka. Tapi muka talak sinyum, bukan Ipoh Mali tapi Bandung Mali agaknya.

Hati aku mudah panas kalau operator makanan jenis tak mesra pelanggan. At least senyum la sikit, bukan tarik muncung depan customer. 

Tapi sebab anak aku nak sangat, aku pun hadap sajalah muka muncung lipstic setepek.

Order, bayar RM9.80 dan blah sepantas kilat !

Aku dan isteri nak makan claypot chicken rice. Operator dia Bangla daaaaa ! Tapi Bangla Mali ada sikit sinyum !

Bagusnya makan di food court Ipoh Parade, kau tak perlu berdiri menunggu makanan siap depan kiosk. Lepas order, cari tempat duduk dan operator akan hantarkan makanan.

Entah macam mana depa ingat rupa pelanggan kalau dah ramai sangat.

Paling awal sampai ayam penyetz, masih belum ada sinyum. Ndak apalah, makan sajalah nak. Sedap tak?

Sedap katanya, habis licin satu pinggan. Ok tak sinyum boleh dimaafkan kalau makanan sedap.

Tapi claypot chicken rice lambat sampai. Terpaksa ulang tanya dua tiga kali baru siap. Nasi lambat masak katanya, huh ?

Claypot chicken rice Made in Bangladesh pun sedap. Ada ayam dan ikan masin dengan harga sekitar 7 ringgit.

Kalau di Klang Valley, ikan masin adalah add on dan perlu bayaran tambahan kan. Tapi di Ipoh Parade tak perlu, memang terus ada dalam claypot !

Murah dan sedap, kombinasi yang cukup bagus.

Suka.... suka..... nyam ! nyam ! nyam !

- Ketam Batu -

No comments:

Post a Comment