Monday 18 November 2013

Penginapan 2D1N @ Family Room Hotel Histana, Klang

Memang sudah menjadi perkara routine, jika terpaksa ambil flite awal2 pagi sekitar 6 to 8 am, kami sekeluarga akan menginap dahulu di Hotel Histana, Klang untuk semalaman. Bukan apa, kalau bertolak dari rumah kami.... koman2 pukul 4 am sudah kena panaskan enjin untuk kejar flite jam 8 am. Kalau bermalam dahulu semalaman di Histana, tak adalah rushing sangat nak memecut ke LCCT atau KLIA keesokkan paginya.

For 2-4 adults plus 2 kids, family room @ Histana memang ngam sangatlah dengan bilangan ahli keluarga dan juga dari segi bajet kami. Kadar semalaman kalau bukan peak season adalah RM208... ada satu queen size plus 2 single bed. Kalau bawa TOTO boleh tidoq lagi dua tiga orang kat lantai.... plus sofa panjang boleh muat budak umur 5-8 tahun. Jimat kalau ramai2 macam kami.... nak sewa sampai 2 bilik macam tak berbaloi pula, nak tidoq je pon sebelum naik flite.

Lokasi pun tak jauh dari i-City. Macam kami pada malam tersebut, hooray2 dahulu di i-City, lewat malam baru balik Histana untuk tidoq dan esoknya masih sempat dan cargas untuk ke airport.

Nak habaq mai juga, Histana ni hotel lama, perabot pun old skool abes tapi nak tidoq je kan.... lagi pun bersih pada hemat kami. Biasalah bau semacam tu ada.... bukan bau busuk tapi bau perabot2 lama... tak reti den nak explain eh.

Queen bed tempat King and Queen beradu... memang mak bapak budak yang selalu konker. Tetapi sesekali ada juga budak kecik yang menyelit kat tengah2. Walau dah banyak kali mai, baru kali ni perasan wall paper kaler jingga ada jalur2... baru pasang ka apa.

Two single bed ngam2 untuk 2 budak keciks plus atuk atau neneknya. Biasanya kami cantum 2 single bed jadi satu.

Alihkan saja meja kecil kat tengah tu ke tepi, terbentang luas ruangan untuk bergolek2 sambil tengok TV. Harus bawa TOTO, boleh muat lagi dalam 2-3 orang untuk tidur.

Lepak2 sambil pekena kopi O atau teh O pun syiok juga. Complimentary dari hotel, plus 4 bottles of reverse osmosis water.

Biru vs hijau... mana satu pilihan qolbu. Vote jangan tak vote, silap vote merana untuk 5 tahun yang akan datang.... oopppssss!!!!

Machet.... ini yang den tak berapo benor dengan Klang. Tapi machet pun waktu orang nak pi opis dengan balik dari opis saja. Waktu petang machet banget kalau menghala ke Klang, tapi kalau menuju ke i-City atau Shah Alam ok saja.

Will I return?

Memey doh.... ini kali yang keberapa dah kami ke sini. Memang berbaloi pada hemat kami.

Kalau ada kenderaan sendiri lagi memudahkan kalau nak keluar makan di sekitar Shah Alam.

Sebelah Histana Hotel ada Centro Mall, dalamnya ada Starbuck, minimart dan banyak kedai makan (tapi saya kurang pasti ada sijil halal atau tidak).

Coffee house dalam Histana pun memiliki sijil halal menurut website mereka tapi ambo sendiri belum pernah masuk. Bagus juga anda bertanya dahulu dengan reception desk, untuk memastikan sijil halal mereka masih sah atau tidak.

Konklusi.... value for money!!!

Sekian.... bye!!!

p/s: Tingkat 1 ada spa lampu lip lap lip lap.... hehehehe

1 comment:

1. da urusan di Shah Alam/Klang/USJ Subang Jaya i.e Summit USJ, Sunway, Alam Sentral, Kota Kemuning, SACC Mall, I-City, Wet World, ADTEC, CIAST, WISMA GM, UITM, UNISEL, MSU, POLITEKNIK Shah Alam atau sebagainya. Tempahlah homestay kami yang berdekatan dengan harga murah & berpatutan (RM180/semalam) dan boleh layari INTERNET @ UNIFI percuma. Layari blog kami untuk info terkini di http://onlinebookinghomestay.blogspot.com

p/s: perkhidmatan sewa harian juga disediakan